Provjeravaju se tvrdnje portala Dnevno.hr prema kojima posipanje soli po asfaltu tijekom toplinskih valova hladi prometnice i frekventna raskrižja te time doprinosi smanjenju broja prometnih nesreća.
Autor: Emil Čančar / ODRAZ
Na portalu dnevno.hr objavljen je članak naslovljen „Toplinski val hara Europom, a ovi ljudi pronašli su način kako se boriti: Bacaju sol po cesti“[1]. Bez navođenja izvora, članak tvrdi kako se u Nizozemskoj ljeti ceste posipaju solju te navode benefiti tog postupka:
„Naime, tijekom velikih vrućina asfalt može omekšati i ispucati, pogotovo na najopterećenijim prometnicama poput raskrižja i kružnih tokova. Tu uskače sol, koja izvlači vlagu iz zraka – vlaga potom lagano hladi asfalt i smanjuje temperaturu njegove površine. Osim toga, sol iz asfalta uklanja višak vlage koji ga čini ljepljivim, čime se sprječava oštećenje vozila i prometne nesreće.“
Uz ove tvrdnje, navode se benefiti poput „uštede na održavanju cesta, manji broj prometnih nesreća i zaštita infrastrukture“, a istaknuto je kako sve veći broj država ulaže u „klimatsku otpornost infrastrukture“, tražeći rješenja koja su brza, jeftina i učinkovita.
Kako bismo provjerili navode o korištenju soli tokom vrućina u Nizozemskoj, kontaktirali smo tamošnje Ministarstvo infrastrukture i vodnog upravljanja, zaduženo za promet. Odgovor smo brzo zaprimili: glasnogovornik Ralph Ladestein napisao nam je kako ne postoji ustaljena praksa primjene soli radi efekta rashlađivanja. Nadopisao je, međutim, kako ne može komentirati prakse na razini općina u toj zemlji, koje također imaju mandat održavanja cesta na svojim područjima.
Opširan odgovor na upit dostavili su iz Hrvatskih cesta. Vezano za soljenje u ljetnim uvjetima napisali su: „Soljenje cesta ljeti nije standardna niti uobičajena praksa u zemljama Europske unije, uključujući Hrvatsku. Takva se mjera u tehničkoj literaturi i praksi pojavljuje vrlo rijetko, i to u iznimnim okolnostima.“ Dodali su primjer korištenja tankog sloja soli ili mješavine soli i pijeska mjestimice u Ujedinjenom Kraljevstvu, a cilj je smanjiti ljepljivost kolnika uzrokovanu ekstremnim temperaturama.
Vezano za tvrdnju kako sol hladi asfalt, iz Hrvatskih cesta su napisali: „Nema znanstveno utemeljenih studija koje bi dokazivale da posipanje soli po asfaltu tijekom toplinskog vala značajno utječe na smanjenje njegove temperature. Sol (npr. NaCl, CaCl₂) je higroskopna, ali u suhim uvjetima bez visoke relativne vlage ne može izvući vlagu iz zraka u količinama dovoljnim za hlađenje asfaltne površine.
Također, u praksi cestovnog inženjerstva u Hrvatskoj takva se metoda ne koristi, niti je predviđena važećim pravilnicima ili smjernicama za održavanje prometnica (npr. HRS U.C5.050).“
Sumarno, zanimalo nas je također može li se navedena praksa soljenja koristiti u sklopu „klimatske otpornosti infrastrukture“, što tvrdi predmetni članak. Tu tvrdnju demantiraju iz Hrvatskih cesta, navodeći kako bi soljenje imalo potencijalno štetne učinke na slojeve ispod asfalta, pridonosilo koroziji metalnih dijelova te utjecalo na salinitet tla i podzemnih voda.
Navodi u članku „Toplinski val hara Europom, a ovi ljudi pronašli su način kako se boriti: Bacaju sol po cesti“ djelomice su netočni. Ne postoje nedvosmisleni dokazi da korištenje soli ljeti rashlađuje asfalt, niti se takva praksa koristi na državnoj razini u Nizozemskoj i Hrvatskoj, no postoje primjeri korištenja soli radi smanjenja ljepljivosti, poput navedenog slučaja u Ujedinjenom Kraljevstvu.
[1] https://www.dnevno.hr/vijesti/toplinski-val-hara-europom-a-ovi-ljudi-pronasli-su-nacin-kako-se-boriti-bacaju-sol-po-cesti-2990865/ objavljeno na portalu dnevno.hr 10. srpnja 2025., preuzeto 17. srpnja 2025.