Kazalište pod povećalom

Podijelite vijest:

U tekstu se provjeravaju tvrdnje o navodnom političkom pogodovanju gradske vlasti Teatru Poco Loco.

Autorica: Ines Jemrić Ostojić, Veleučilište s pravom javnosti Baltazar Zaprešić

Na portalu Narod.hr 13. srpnja 2025. objavljen je članak pod naslovom Tomašević i Možemo financiraju udrugu koja djeci prezentira lezbijstvo, queer i rodne stereotipe[1]. U tekstu se navodi kako umjetnička organizacija Teatar Poco Loco, koja već godinama radi na kazališnim predstavama za djecu i mlade, obrađuje osjetljive društvene teme poput queera, istospolne ljubavi i rodnih stereotipa. U članku je navedena umjetnička organizacija na meti kritike zbog navodne političke povezanosti i sadržaja koji izaziva kontroverze. U tekstu  analiziramo iznesene tvrdnje.

1. Povezivanje s politikom – bez osnove

Članak započinje tvrdnjom da je: „Umjetnička organizacija Teatar Poco Loco povezana sa strankom Možemo…“. Kao dokaz političke povezanosti ističe da je jedna od osnivačica profesionalno surađivala s osobom koja je 2021. godine bila na listi Možemo za člana mjesnog odbora. Takav oblik asocijativnog povezivanja ne predstavlja dokaz političke pripadnosti niti upućuje na bilo kakvu institucionalnu povezanost Teatra Poco Loco s političkom strankom. Nadalje, navodi se kako: „rad organizacije Teatar Poco Loco prati i Ogranak stranke Možemo – Zagreb Zapad koji je pozivao na događaje u organizaciji udruge“. Iako nije precizirano na što se točno odnosi „praćenje“, ako se odnosi na aktivnosti na društvenim mrežama, valja naglasiti da Možemo – Zagreb Zapad na svom Facebook profilu[2] redovito dijeli informacije o raznim kulturno-umjetničkim događanjima, čime potiče kulturnu participaciju građana i razvoj lokalne zajednice, a ne politički bliske ideje i ciljeve.

U članku se nadalje navodi i da „udrugu podupire i HDZ koji vlada na nacionalnoj razini“, pritom se referirajući na činjenicu da je predstava Teatra Poco Loco dio programa „Ruksak (pun) kulture – umjetnost i kultura u vrtiću i školi“ za 2024. godinu[3], koji provode Ministarstvo kulture i medija te Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Riječ je o nacionalnom javnom programu na koji se mogu prijaviti sve umjetničke organizacije putem natječaja, neovisno o političkoj orijentaciji. Za 2024. godinu u program Ruksak (pun) kulture uvrštena su 74 odabrana programa, među kojima su i kazališne, plesne, glazbene, književne i druge umjetničke aktivnosti namijenjene djeci i mladima. Stručno povjerenstvo ocijenilo je prijave na temelju kvalitete i doprinosa kulturno-umjetničkom razvoju. Programi služe poticanju kreativnosti te približavanju umjetnosti i kulture djeci u cijeloj Hrvatskoj. Financiranjem se ne potvrđuje politička podrška stranke, već institucionalna potpora projektima od javnog interesa, sukladno profesionalnim i stručnim kriterijima koji su usklađeni s ciljevima Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije[4].

2. Financiranje – redovna praksa, ne pogodovanje

Tvrdnja da je udruga dobila „gotovo 120.000 eura” u nepune dvije godine iz gradskog proračuna koristi se kako bi se insinuiralo pogodovanje. Zatražili smo podatke o dobivenim gradskim sredstvima putem Javnih natječaja od osnutka Teatar Poco Loco do danas. Analizom izvješća o sufinanciranju kulturnih programa iz proračuna Grada Zagreba od 2014. do 2025. godine, utvrđeno je da tvrdnje o navodnom pogodovanju gradske vlasti Teatru Poco Loco u razdoblju 2023. i 2024. godine nisu utemeljene. Teatar Poco Loco je za 2023. godinu, kroz više različitih javnih poziva, ostvario ukupno 25.816,66 €, dodijeljenih za: kulturne programe u zajednici (16.299,07 €), međunarodna gostovanja (za 4 projekta ukupno 5.516,59 €) te kazališnu djelatnost (za 1 premijeru 4.000,00 €). Iznosi su skromni i raspodijeljeni na više programskih linija, u skladu s ranijim godišnjim obrascima, bez pokazatelja izvanrednog ili neproporcionalnog financiranja. U 2024. godini ukupno dodijeljeni iznos iznosi 76.500,00 €, a obuhvaća institucionalnu potporu (25.000,00 €) te posebne programe za mlade umjetnike, interkulturne aktivnosti, zajednicu, reprize, festivale i premijere.

Iz Teatra Poco Loco ističu: „ Razlika u ukupnom sufinanciranju primjećuje se tek od 2023. godine, kada se počinje objavljivati posebni javni poziv Kultura i umjetnost u zajednici. Na isti smo se prijavili s međugeneracijskim programom koji uključuje kazališne predstave, koncerte klasične glazbe te literarne i dramske radionice u gradskoj četvrti Stenjevec. Isti slučaj je i 2024. godine, kada Grad raspisuje tri nova javna poziva na koja smo prijavili programe: Interkulturalni programi dobrodošlice (s prijevodima priča na filipinski, arapski, ukrajinski i španjolski), Program za mlade umjetnike (prvi mentorski program za redatelje dječjih predstava) te Višegodišnja institucionalna potpora, kroz koju smo – po prvi put nakon 10 godina – dobili sufinanciranje plaća. Zanimljivo je i da je predstava I Cyrano i djevojčica, koja između ostalog tematizira i istospolnu ljubav, bila sufinancirana sredstvima Grada Zagreba još 2020. godine. Budući da predstava zbog pandemije tada nije realizirana, ponovno je prijavljena i podržana 2021. godine, pri čemu je ugovor o sufinanciranju s Gradom potpisan 16. ožujka 2021., dakle prije lokalnih izbora.“

Sredstva su dodijeljena temeljem tematski jasno definiranih javnih poziva, a najveći pojedinačni iznos dolazi iz institucionalnog programa podrške, koji se ravnopravno dodjeljuje brojnim kulturnim organizacijama u Zagrebu. Struktura i obujam sufinanciranja u 2023. i 2024. godini pokazuju redovno, transparentno i natječajno temeljen odnos između Grada Zagreba i Teatra Poco Loco. Nema dokaza o političkom pogodovanju – naprotiv, raznolikost podržanih programa odražava širinu djelovanja i tematski fokus organizacije na rad s mladima, zajednicom i međunarodnim partnerima.

3. Kazalište za djecu koje progovara o stvarnosti

Predstava „I Cyrano i djevojčica”[5], koja se u članku prikazuje kao sporna, govori o „ljubavi, o prijateljstvu, o selidbi i koliko one teško padaju djeci“, a progovara i o istospolnoj simpatiji između dviju djevojčica. Predstava je nastala kao koprodukcija Teatra Poco Loco i Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci, u suradnji s Centrom mladih Ribnjak. Produkcija je sufinancirana sredstvima Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija kroz Program javnih potreba u kulturi za 2021. godinu. Ostvarila je značajan uspjeh, osvojivši brojne nagrade u Hrvatskoj i Argentini. Namijenjena je učenicima viših razreda osnovne škole te srednjoškolcima, a kroz pažljivo oblikovan umjetnički izraz, prilagođen djeci i mladima, progovara o temama važnima za mladu publiku poput identiteta, ljubavi, odrastanja i prihvaćanja. O primjerenosti sadržaja svjedoči i podrška Ministarstva znanosti i obrazovanja kroz program Ruksak pun kulture, kao i izvođenja u okviru stručnih skupova Agencije za odgoj i obrazovanje.[6]

4. Manipulativni pojmovi

Izraz „kazalište koje djeci prezentira dječje lezbijstvo i rodne stereotipe“ koji se spominje na kraju članka predstavlja manipulativan i neznanstven diskurs koji se koristi kako bi se diskreditirala umjetnička organizacija i izazvala moralna panika. Pojam dječje lezbijstvo ne postoji u stručnoj, pedagoškoj ni psihološkoj literaturi, nije primjeren za javni govor te stvarapogrešne i štetne interpretacije dječjeg razvoja.

Zaključak

Tvrdnje iznesene u članku su netočne i manipulativne, usmjerene na poticanje moralne panike. Njihova očita svrha jest diskreditacija umjetničke organizacije Teatar Poco Loco te ograničavanje pristupa mladih sadržajima koji otvaraju važne teme poput empatije, različitosti i mentalnog zdravlja. Umjesto da potiču dijalog, ovakvi pristupi guše kritičko razmišljanje i sputavaju razvoj društva utemeljenog na toleranciji, otvorenosti i međusobnom razumijevanju.


[1] https://narod.hr/hrvatska/tomasevic-i-mozemo-financiraju-udrugu-koja-djeci-prezentira-lezbijstvo-queer-i-rodne-stereotipe

[2] https://www.facebook.com/mozemozgzapad

[3] https://min-kulture.gov.hr/vijesti-8/ruksak-pun-kulture-nastavlja-nositi-kulturu-djeci-i-mladima-cijele-hrvatske-i-u-2024-godini/25573

[4] https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2014_10_124_2364.html

[5] https://teatarpocoloco.hr/i-cyrano-i-djevojcica/

[6] ibid

Srodni članci

Korištenje pejorativnih metafora u medijskom prikazu migranata

U tekstu donosimo pregled načina na koji pojedini mediji u Hrvatskoj oblikuju sliku o migrantima i migracijama. Autor: Stjepan...

Što su superćelijske oluje i zašto se javljaju?

U tekstu se pojašnjava pojam superćelijskih oluja koje nisu nov pojam niti su ga plasirali „plaćeni znanstvenici“. Autorica: Magdalena...

Mit o antibjelačkom rasizmu

U tekstu se provjerava tvrdnja da u Francuskoj postoji antibjelački rasizam koju je objavio Ivo Blažević na portalu...

Kako globalno zatopljenje utječe na našu želju za slatkim?

U analizi članka se provjerava tvrdnja “Vrućine nas tjeraju da jedemo više šećera, upozoravaju znanstvenici”. Autorica: Željka Kadlec, 22.9.2025. Portal...